Mrgoodbyte
Metaboard / 20 jaar geleden
Kou: MrGoodbyte Gegroet allen!
Inspiratie voor deze challenge zal niet ontbreken, vandaag was de temperatuur hier -20 graden Celcius, dus tijd voor een goede kop Starbucks koffie, warme kleding en een nieuw project.
                                                                                                                                                            
De plaat wordt een ijskasteel met een kleuter meisje (I know, derivative...) ervoor. Klinkt simpel, en dat is maar goed ook. Ik hoop wel de technische kant aan te vullen met een artistiek gehalte. Wellicht verval ik in het oude schema van photorealistisch, maar ik kan ook een schilderactige tint er aan geven.
Uiteraard heb ik een aantal schetsen gemaakt, die ik echter niet kan digitaliseren, geen scanner of digitale camera aanwezig in mijn huis, excuus.
                                                                                                                                                            
Ik zal een aantal leuke uitdagingen tegemoet zien. Ik neem aan dat daar deze challenge toch voor is, nietwaar? De meesten zullen shaders zijn, alle van scratch natuurlijk, voor ijs en sneeuw. Daarbij FluidEffects voor wolken en fur voor wollige kleding. Daarbij een gezellige composite maken met als doel de tree een beetje schoon te houden. Ook is een nieuw, klein, projectje uitermate geschikt om de directory structuur en filenaming conventions weer eens te herzien.
                                                                                                                                                            
Pakketten die ik zal gebruiken: Alias Maya 5.0, Mental Ray, Apple Shake 3.5, alle draaiend op RedHat Linux 9. Cheers.
                                                                                                                                                            
To kick it all off, heb ik hier een kleine test voor een ijs shader. Een aantal verschillende layers heb ik hier gerendered (color,diffuse,dirtmap, dirt) en effe snel bij elkaar gecompt. Lijkt nog nergens op, maar alles zit in de comp en de layers renderen zoals ik wil.

Cheers,

 Like
Volg
 Reageer
Nog 8 reacties weergeven
Mrgoodbyte
Toch een hele tijd proberen op te lossen waarom de camera in MR een andere represenatie geeft bij grote lenshoeken dan de openGL viewport. Enfin gewoon maar gespoofd en weer verder waar het eigenlijk om gaat. Het plaatje zelf.

Dus ja een ander gebouw, het idee van de "Fairy Ice Palace" was namelijk een beetje in duigen gevallen, het leek meer op een "Magistrait's Fortress of Ice". Dus weer terug naar de tekentafel. Een gate met een nieuwe intrepretatie van de shader in de comp omdat de gedachte achter het plaatje meer transparantie (denk aan openheid) nodig heeft. Dus daarom is refractie aan de lijst van layers toegevoegt. Dat brengt het totale aantal op 7:
diffuse - dirtmap - reflection - refraction - specularity - caustics - normals

Sinds ik nu het sneeuw meer tegen het doorzichtigere gebouw heb op laten staan heb ik wel een nieuw probleempje gecreeerd: through lighting vs. ambient occlusion. Omdat het gebouw dus zelf licht ontvangt en dat dat dus er door heen knalt zal het sneeuw enige backlighting krijgen ervan. Maar dan enkel dus waar het dun genoeg is wordt het dus lichter van kleur. Daar tegen over staat het fenomeen ambient occlusion, waarmee nou juist die rand tussen het sneeuw en het ijs van het gebouw donkerder worden... En natuurlijk krijgt het ijs op zijn beurt weer een beetje bounce light van de sneeuw. Lastig? Nou, zeker, ik heb nog geen idee hoe ik dat gaat oplossen. Vanavond maar even mijn vrieskast leegmaken en een testopstelling maken...
 20 jaar geleden
Pinow
Sterkte dude !
 20 jaar geleden
Mmwizard
jow, dit is een hele vooruitgang... ziet er veel beter uit zo...👍 Alleen de sneeuw, die zou ik toch wat blauwer verwachten zoals de rest van je scene...
 20 jaar geleden
Mrgoodbyte
Caustics erbij gegooid op zaterdag en nog even wat sneeuw er aan toegevoegt op een zondagmiddag. Plus hier en daar wat tweaks.

Dus dit is het resultaat.
http://www.vfs.com/~3d41ronald/stills/icePalace_015_final.jpg

Gray shaded:
http://www.vfs.com/~3d41ronald/stills/icePalace_015_gray.jpg
                                                                                                                                                            
Een leuke composite is het zeker geworden, in totaal 45 gerenderde layers en een bijhoorlijk aantal rotoshapes. Zie hier de tree in Shake sterk uitgezoomt:
http://www.vfs.com/~3d41ronald/stills/icePalace_ShakeTree_final.jpg
                                                                                                                                                            
Ice Palace, signing off.

-Ronald
 20 jaar geleden
Doornroosje
mooi man!
ik had je laatste update gemist, maar ik vind de gebouwen achter de muur er erg veel karakter aan toe voegen! wordt een veel spannendere |-) scene zo!
goed gedaan! de kou straalt der wel van af hoor...!
de groothoeklens werkt ook goed.👍
 20 jaar geleden