thumbnail

Interview met Werner ten Hoeve - Supernatural

Door: Edwin van het Bolscher, 29 juli 2013 We mogen dit keer met trots Werner ten Hoeve interviewen. Op verschillende verzoeken van leden kwam deze naam naar voren. En binnen een korte tijd hadden we contact. Werner ten Hoeve werkt namelijk als compositor aan Supernatural, een Amerikaanse televisieserie. Werner stelt zich eerst netjes aan jullie voor:

Ik ben Werner ten Hoeve, geboren en getogen in Utrecht. Wat ik herinner als kind was dat ik altijd in de film/televisie wereld wilde werken. Ik was altijd buiten met vrienden uitlopende verhalen aan het uit spelen. Iedereen die mij als kind kent kan je met gemak vertellen dat ik iemand ben met een ruime fantasie. En die fantasie bracht ik naar buiten via tekeningen en speelsessies.

Ik herinner me nog heel goed toen ik naar naar de bioscoop ging voor de film Jurassic Park. Na deze film gezien te hebben was ik verkocht. Gewoon, het idee dat het zo echt aanvoelde en dat je totaal verloren kon raken in het verhaal.

Showreel van Werner ten Hoeve:


Om welke reden ging je in het buitenland studeren? En hoe heb je dat nu eigenlijk geregeld.
Zelf was ik zon persoon die het niet echt op het leren had. Ik kon het allemaal wel maar als het mij niet boeide wilde ik er geen moeite voor doen. Mijn kinderdroom zag ik steeds verder van mij weg lopen en heb ook wat verkeerde keuzes gemaakt qua opleidingen. Om een paar voorbeelden te noemen, ben ik een IT opleiding gaan volgen op het Christelijk College Abstede te Utrecht. Daar zat voor mij geen uitdaging in en ik besloot naar het Grafisch Lyceum Utrecht te gaan. In die tijd was er een opleiding genaamd Multimedia. Helaas was de opleiding verzadigd met studenten en werd ik overtuigd om eerst een DTP-opleiding te gaan volgen in een verkorte tijd. Daarna kon ik dan de Multimedia opleiding volgen.
De opleiding van de GLU koste me geen moeite. Het was ook een school waarvan ik achteraf spijt van heb gehad. De docenten waren wel aardig, maar de kennis die ik zocht was niet aanwezig en vernieuwingen en verbeteringen wilde ze niet doorvoeren. Na het afronden van mijn MBO opleiding ging ik rond kijken op het HBO om mijn droom te verwezenlijken. Ik heb uitgebreid gekeken op de Filmacademie te Amsterdam, St. Joost te Breda en HKU. Alle drie de opleidingen kwamen niet in de buurt wat ik zocht in een opleiding. Persoonlijk ben ik iemand die ondanks een grote fantasie toch erg gegrond is in de realiteit. Elke opleiding na mijn HBO voelde zweverig aan en dat was iets dat ik totaal niet kon waarderen.
Omdat ik geld nodig had, ben ik aan de slag gegaan als onderwijs assistent op het GLU. Terwijl ik had gezworen om er nooit meer terug te komen. Tijdens deze werkervaring had ik mij aangemeld bij diverse film scholen over de hele wereld, maar voornamelijk in Noord Amerika. Ik werd bij al deze scholen aangenomen maar eentje had ik echt op het oog, de Vancouver Film School (VFS)

Toen VFS steeds meer vorm kreeg ben ik in vertrouwen naar mijn supervisor gestapt en samen hadden we afgesproken dat ik tijdens een korte vakantie een vlucht zou boeken om een intake gesprek aan te gaan. Zonder het aan anderen daar weet van hadden.
Dat was een enorme stap voor mij. De eerste keer dat ik buiten Europa ging en ik kan je vertellen: Dat is mijn beste keuze ooit geweest! Ik voelde me meteen thuis toen ik door de school liep. Er heerste een sfeer waar iedereen enorm gemotiveerd was en precies hetzelfde doel hadden als ik. Na de intake was mijn pad volledig uitgestippeld. Ik was op de plek waar ik hoorde. Het enige probleem was het financiële gedeelte, maar daar ben ik gelukkig wel uitgekomen met de steun van mijn moeder, zus en de bank, maar die laatste zal ik iedereen afraden.

Omdat er geen echte uitdaging te vinden was in je eerdere opleidingen, waar haalde jij je informatie vandaan om juist wel uitgedaagd te worden?
Ik moest mijn uitdaging zoeken in externe projecten of het gigantisch uitbouwen van schoolopdrachten. Ernaast ging ik met een vriend samen filmprojecten starten. Het werd steeds duidelijker dat mijn voorkeur ging naar wat ze tegenwoordig Visual Effects noemen.
Mijn informatie haalde ik uit bladen als Cinefex en het internet. Bij docenten kon ik niet terecht. Er was in totaal maar 1 docent die veel voor mij betekent heeft en dat was Jan Ferwerda. Een docent op het GLU die mij enorm steunde en die mij op tijd de harde realiteit voorlegde en ervoor zorgde dat ik koste wat het kost mijn droom achterna zou gaan.

Je zit nu in Vancouver. Dat komt waarschijnlijk ook deels door je opleiding aan de Vancouver Film School. Was het meteen duidelijk tijdens je opleiding dat je kon blijven in Canada?
Dat ik nu in Vancouver werk is inderdaad door mijn opleiding tot stand gekomen. Het was om eerlijk te zijn niet meteen duidelijk dat ik zou kunnen blijven. Toen mijn klas in term 2 zat (van de 6) kregen we het goede nieuws dat iedereen die de opleiding zou afronden van de overheid een jaar langer mocht blijven om te werken. Door omstandigheden moest ik helaas terug naar Nederland, maar had mijn werkvergunning nog wel kunnen activeren.

Na een paar maanden vast gezeten te hebben in Nederland werd ik door mijn oude VFX instructeur gebeld of ik zijn directe onderwijsassistent bij VFS wilde worden. Dit was puur een excuus voor mij om terug in het land te komen en dat opende de deur voor mijn huidige baan bij de hitserie Supernatural. Voordat ik namelijk bij VFS afstudeerde had mijn instructeur geregeld dat mijn klas een tour kregen op de set van Supernatural. Hier heb ik blijkbaar een goede indruk achtergelaten. Zo goed blijkbaar dat ik voor mijn afstuderen gevraagd werd om aan seizoen 7 van de serie te werken. Jammer genoeg ging dat niet lukken vanwege de omstandigheden thuis.
Na 2,5 maand als onderwijsassistent gewerkt te hebben werd ik weer benaderd door Supernatural. Maar dit keer om deel uit te maken van het team die aan seizoen 8 ging werken.

Je werkt nu aan Supernatural met een klein team (7 personen). Wat me verbaasde overigens. Stel één van jullie wordt ziek. Hoe lossen jullie dat eigenlijk op?
Exclusief de Supervisor en twee producers zijn we inderdaad met ons zevenen. Het team is verdeelt in twee kampen, namelijk het 3D-kamp en het Compositing-kamp. Als er een ziek wordt dan is het jammer, dan moet de rest van het team gewoon harder doorwerken.
Het is een gespecialiseerd team en daarom hebben wij geen de tijd om iemand in te werken als er één van ons ziek wordt. Maar heel soms, als we een super zware aflevering hebben, dan komt er een vaste freelancer bij. Deze is geheel bekend met hoe wij werken.

Showreel van het VFX team van Supernatural tijdens Comic-Con 2013


Kun je ons een uitdaging voorschetsen die je de afgelopen tijd hebt gehad en kun je ons vertellen hoe je dat hebt opgelost?
De meest recente uitdaging die bij mij opkomt gebeurde tijdens de seizoen 8 in de finale. Iets wat van oorsprong een makkelijk gedeelte had moeten zijn veranderde in iets super groots. Het ging om een van de broers in de serie die een trial doorging om de deuren van hel te sluiten. Dit deed hij door zijn gepurificeerde bloed in te brengen bij een demon om deze weer mens te maken.
De uitdaging lag in het feit dat het enorm veel shots waren die allemaal een effect moesten krijgen van gloeiende voorarmen waar onderhuidse activiteiten te zien waren. Het effect was eerder door een collega bedacht en het was voor de hand liggend wat er moest gebeuren. De shots gingen super snel door de molen heen en toen kwam het probleem. De regisseur van de aflevering wilde iets anders zien.
Nu kwam de uitdaging om een zeer gedetailleerde rotoscoop om de volledig bewegende armen te maken en om een aangepaste look te ontwikkelen waar de regisseur blij mee was, maar ook iets wat algemeen bij de mensen hogerop in L.A. goed gekeurd zou worden.

Dit was een proces dat enorm veel tijd in beslag nam en waar veel energie in gestoken werd. Als je nu naar het eindresultaat kijkt zal je op de uitzending van de aflevering niet alle details erin zien die ik er ingestopt heb. Maar laten we stellen dat tegen het einde van het seizoen de hele 2D kant van het team met rotoscoping bezig was om de aflevering af te kunnen ronden. Het was een super lange week!

Als je een korte productie periode hebt, is het dan ook zo dat een regisseur nog vaak dingen kan wijzigen?
Er kan eigenlijk tot op het laatste moment iets verandert worden. Als het om iets kleins gaat dan is het geen probleem, maar zodra het om een groot gedeelte gaat en het niet mogelijk blijkt te zijn dan kaatst mijn supervisor het af. Ik kan je vertellen dat last-minute changes vaak zijn voorgekomen. Het kon zijn dat ze de edit van de aflevering hebben moeten aan passen en dat dan toevallig diverse VFX shots totaal veranderden.

Hoe lang heb je de tijd per episode om aan de Visual Effects te werken?
Het team heeft gemiddeld 8 dagen om een aflevering te leveren. Het is weleens voorgekomen dat we een aflevering met 148 shots in 4 a 5 dagen moesten doen. Even ter informatie: Een gemiddelde aflevering heeft ongeveer 40 VFX shots. Mijn supervisor vertelde mij dat we in één aflevering net zoveel shots hadden zitten als wat er in het eerste seizoen van Supernatural zat

Zijn er afleveringen van Supernatural waar je aan gewerkt hebt, en waar je apetrots op bent?
Ik ben pas bij seizoen 8 begonnen maar moet zeggen dat er wel een paar erg leuke afleveringen tussen zaten. Afleveringen waar ik mezelf goed heb kunnen bewijzen:

807 - Hunter Heroice
Bij deze aflevering gebeuren er allemaal cartoon dingen in de echte wereld. Dit blijkt te komen door een oudere man met een speciale gave. Hij heeft zich namelijk in zijn hoofd terug getrokken en een wereldje gemaakt dat geheel jaren 40 cartoon stijl is. Nu wordt alles in zijn omgeving hier door beïnvloed.
Wat voor mij deze aflevering zo gaaf maakte was dat ik verantwoordelijk was voor het volledig creëren van de cartoon wereld in zijn hoofd. Geheel zelf getekend en uitgewerkt en daarna de sequentie die geheel voor een green screen was gefilmd er in te verwerken.

811 - Larp and the real girl
Live action role playing... moet ik nog meer zeggen, haha. De aflevering was gewoon enorm speciaal om aan te werken. Er waren niet veel VFX shots maar iets wat mij altijd bij zal staan is dat mijn supervisor naar mij toe kwam omdat hij ergens mee zat. Het kwam er op neer dat er een enorm foute promotie video gemaakt moest worden voor de larp-groep in de aflevering en aangezien ik Europees ben was dit een perfecte klus voor mij, volgens hem tenminste. Alles wat je niet wilt zien in een VFX shot zit er in, van foute overgangen tot lens flares.

813 - Everybody hates Hitler
Deze aflevering kwam voor mij echt als super over, waarom? Het karakter van Sam Winchester werd hier namelijk dodelijk ziek en dat was te zien in zijn nek en gezicht. Er was dermate met make up iets bij de acteur gedaan maar toen ik de shots in handen kreeg heb ik eigenlijk zonder toestemming te krijgen een eigen versie gemaakt. Iets wat achteraf enorm gewaardeerd werd en ervoor zorgde dat ik dezelfde kwaliteit en smerigheid moest doorvoeren in de gehele aflevering.

817 - Goodbye Stranger
In deze aflevering zit voor mij een shot waar ik het meest trots op ben uit het hele seizoen. Ik was mijn supervisor op de set aan het helpen om de onthulling van de opening op te zetten. Toen ik er achterkwam wat er ging gebeuren heb ik de hele openingscene geclaimt.


De hele scene wordt opgebouwd naar de grote onthulling waar 1100 lijken van het hoofd karakter Dean Winchester in beeld te zien zijn. De acteur is zelf maar 1 keer gebruikt en in de achtergrond waren twee stuntmensen te zien. De rest zijn allemaal CG, waar ik achteraf nog diverse aanpassingen aan het gezicht heb moeten maken.

Kan er zo nog een paar neerzetten waar ik gewoon enorm gave shots heb gedaan maar dan blijf ik eeuwen door gaan!

Supernatural is een serie, en het bedrijf waar je voor werkt heeft dezelfde naam. Wanneer de serie gaat ophouden, wat gebeurd er dan? Omdat je team zeer goede vakmensen heeft die een zeer gestroomlijnde pipeline en kennis hebben kan het natuurlijk ook voor andere dingen ingezet worden na de serie, toch?
Wij zijn een interne studio die eigenlijk direct voor Warner Bros. werkt. Als de serie voorbij is wordt eigenlijk het team opgeheven. Er bestaat een kans dat we dan op een nieuwe Warner Bros. serie gezet gaan worden.

Hoe zie jij de toekomst, zal Nederland groot kunnen worden in de VFX industrie?
Persoonlijk ben ik van mening dat er in Nederland geen markt is voor de VFX industrie. Landen als Engeland, Frankrijk en Duitsland doen het goed met diverse grote bedrijven die goede spelers zijn in de Noord Amerikaanse markt. Zie ik mijzelf ooit terug komen? Nee, eigenlijk niet. Buiten misschien een weekje vakantie.

Alle afbeeldingen die gebruikt zijn in dit interview zijn van Warner Bros (c) Copyright.

3dhype wil bij deze Werner bedanken voor de tijd die hij heeft vrij kunnen maken voor dit interview.
22941 Views
Blijf op de hoogte! Ontvang insprirende artikelen, tutorials, tips, nieuws, vacatures en ontwikkelingen in je mailbox.
 Abonneren

Over de auteur

Edwin van het Bolscher

Edwin van het Bolscher is founder, developer en hoofdredacteur van 3dhype.

Populaire onderwerpen

Eerste Nederlandstalige Community Bijeenkomst tijdens BCON 2023

Godot ondersteuning op Quest

Blenderheads Episode 6, toekomst Blender

Blender onbereikbaar door DDOS aanval (update 4)

HKU versterkt onderzoek en onderwijs met nieuw Lectoraat

Vrienden van 3dhype:
  Populaire projecten