Blender test de Vulkan-backend: help mee met feedback!
Door: Edwin van het Bolscher, 8 april 2025 Het Vulkan-project binnen Blender is inmiddels zover gevorderd dat er wordt gekeken of deze backend officieel ondersteund kan worden (dus niet langer experimenteel). De afgelopen maand is er hard gewerkt om de viewport-prestaties op het niveau van OpenGL te brengen. Vulkan wordt momenteel gebruikt voor het tekenen van de gebruikersinterface en EEVEE.
Vrienden van 3dhype:
Let op: Vulkan als backend voor Cycles is niet het doel. Dit zou te veel beperkingen opleveren op het gebied van onderhoud en functionaliteit.
Blender vraagt nu om feedback van gebruikers. Het team is op zoek naar informatie over de stabiliteit, ontbrekende functies en problemen op specifieke platforms. Het verzoek is om Vulkan enkele uren of dagen te gebruiken en je bevindingen te delen.
Zo test je Vulkan in Blender:
Download de nieuwste Blender 4.5 Alpha build 28.
Ga naar Preferences → System → Display Graphics → Backend en kies daar voor Vulkan.
Herstart Blender om Vulkan te activeren. Of start Blender via de opdrachtregel met: `blender --gpu-backend vulkan` Hiermee gebruik je Vulkan alleen tijdens die sessie.
Wat is Vulkan? Vulkan is een moderne grafische API, net als OpenGL, DirectX of Metal. Een grafische API is de schakel tussen software (zoals Blender of een game-engine) en je grafische kaart (GPU). Waar OpenGL al jarenlang de standaard was voor realtime 3D-weergave, is Vulkan ontwikkeld als een snellere, efficiëntere en toekomstbestendige opvolger. Het is ontworpen door de Khronos Group, dezelfde organisatie achter OpenGL.